10 Principii esentiale in Taijiquan

  Transmis oral de Yang Chengfu, inregistrat de Chen Weiming

 

 

 

 

 

 

 

1. Gol, vioi, impingand in sus energia

'Impingand in sus energia' inseamna ca pozitia capului este dreapta si spiritul este in varful capului. Nu trebuie sa flosesti forta.

Altfel vei avea ceafa rigida, iar energia si sangele nu vor putea circula liber. Trebuie sa ai intentia goala, vioaie (libera) si naturala. Fara intentia goala, vioaie si impingand in sus energia, spiritul nu se va ridica.

 

2. Goleste pieptul si trage spatele

 
'Goleste pieptul' inseamna ca pieptul este usor adus in interior, ceea ce face ca energia (qi) sa se cufunde in campul de cinabru (dan tian). Pieptul nu trebuie umflat. Altfel energia (qi) este blocata in regiunea pieptului si partea de sus a corpului devine grea iar partea de jos a corpului usoara, si vei fi usor rasturnat. 'Tragind spatele' va face ca energia (qi) sa coboare in sold. Daca vei goli pieptul, in mod natural vei trage spatele. Daca tragi spatele vei putea sa emiti prin coloana vertebrala o putere careia nu i se vor opune adversarii tai.

 


3. Relaxeaza soldul.

Soldul comanda intregul corp. Doar dupa ce vei putea relaxeza soldul, cele doua picioare vor avea putere si corpul inferior va fi stabil. Alternarea 'golului' cu 'plinul' vine din intoarcerea soldului. Proverbul spune: 'Izvorul destinului salasuieste in micile interstitii ale soldului'. Daca exista o lipsa de putere in forma ta, va trebui sa o cauti in sold si in picioare.

 


4. Separa 'golul' de 'plin'

In arta Taijiquan-ului , separarea plinului (shi) de gol (xu) este regula cea mai importanta. Daca intregul corp sta pe piciorul drept, atunci piciorul drept este considerat 'plin' si piciorul stang 'gol'. Daca intregul corp sta pe piciorul stang, atunci piciorul stang este considerat 'plin' si piciorul drept 'gol'. Dupa ce vei putea sa distingi 'plin' de 'gol' miscarile de intoarcere ale corpului vor fi usoare, iuti si fara efort; daca nu poti face diferenta, pasii tai vor fi greoi, nu vei putea sa fii stabil, si va fi usor pentru un adversar sa te controleze.

 


5. Cufunda umerii si coboara coatele

Cufundarea umerilor inseamna relaxarea coborarea lor. Daca nu poti sa-i cobori, umerii vor sta in sus si energia (qi) va urca in sus, lipsind corpul de vigoare. Coborand coatele inseamna relaxarea coatelor in jos. Daca coatele sunt ridicate atunci umerii nu vor fi cufundati. Daca vei folosi aceasta pozitie atunci cand vei impinge un adversar, nu va avea efect. Ca si cum ti s-ar termina energia in artele martiale externe (Shaolin).

 


6. Foloseste Intentia si nu Forta:

Clasicii Taiji-ului spun: 'e foarte important sa folosesti Intentia si nu forta'. Cand practici Taijiquan, lasa intregul corp relaxat si extinde. Nu folosi nici cea mai mica cantitate de forta bruta care ar putea cauza un blocaj muscular sau circulatoriu, care ar duce la inhibare si incorsetare. Doar atunci vei putea in mod natural sa schimbi si sa transformi cu usurinta miscarile circulare. Daca nu folosesc forta, cum pot genera forta? Reteaua de meridiane energetice ce impanzesc corpul sunt ca raurile de pe suprafata pamantului. Daca raurile nu sunt barate, apa curge, daca meridianele nu sunt blocate, energia (qi) circula. Daca misti corpul cu forta bruta, vei inunda meridianele, energia si sangele vor fi blocate, miscarile nu vor mai fi iuti; tot ce va trebui sa faca adversarul va fi sa te ghideze. Daca folosesti Intentia si nu forta, acolo unde se duce Intentia, acolo se duce si energia (qi). Astfel energia si sangele curg, circuland in fiecare zi prin tot corpul si niciodata stagnand, si dupa multa practica vei obtine adevarata putere interna. Aceasta este ceea ce clasicii Taiji-ului spun "Doar fiind extrem de moale vei putea obtine duritatea extrema". Cel care e cu adevarat adept al Taiji-ului are bratele extrem de grele precum niste drugi de otel inveliti in matase. Cel care practica arte martiale externe, atunci cand foloseste forta, pare foarte puternic. Dar cand nu mai foloseste forta, este foarte usor si pluteste. In acest fel ne dam seama ca forta sa e de fapt externa sau superficiala. Forta folosita de practicantii artelor martiale externe este foarte usor de condus si de deviat, si deci nu valoreaza mare lucru.

 


7. Sincronizeaza partea de sus cu partea de jos a corpului

In scrierile clasice ale Taiji-ului se spune: 'Avand radacina in talpa, emitand prin picior, condusa de catre sold, energia se manifesta in palme si in varfurile degetelor - de la talpi, la picioare, spre sold, totul se face intr-un singur impuls (o singura respiratie)'. Cand mainile se misca, si soldul se misca, si picioarele se misca si privirea se misca impreuna cu ele. Doar atunci putem spune ca partea de sus a corpului e sincronizata cu partea de jos a corpului. Daca o parte a corpului nu se misca, atunci ea nu este coordonata cu restul corpului.

 


8. Potrivirea Interiorului cu Exteriorul

Ceea ce se exerseaza in Taiji depinde de spirit, de unde si zicala: "Spiritul e generalul, corpul este armata sa". Daca poti urca spiritul, miscarile vor fi usoare si iuti in mod natural, forma va fi nimic mai mult decat goala si plina in acelasi timp, deschisa si inchisa. Cand spun 'deschisa' nu ma refer numai la deschiderea bratelor sau picioarelor; mentalul trebuie sa se deschida impreuna cu membrele. Cand spun 'inchis' nu ma refer doar la inchiderea bratelor si picioarelor; intentia mentalului trebuie sa se inchida impreuna cu membrele. Daca poti combina interiorul cu exteriorul intr-un singur impuls, atunci vei deveni un tot intreg.

 


9. Exerseaza miscarile continuu si fara intrerupere

Puterea in artele martiale externe este un fel de forta bruta care are un inceput si un sfarsit, timp cand continua si timp cand se termina, astfel incat intre forta veche care s-a terminat si forta noua care inca nu a aparut , exista un moment cand e foarte usor pentru acela sa fie pus in incurcatura de un adversar. In Taiji folosim Intentia si nu forta, de la inceput pana la sfarsit, lin si neintrerupt, completand un ciclu si intorcandu-ne la inceput, miscandu-ne fara oprire. Clasicii Taiji-ului spun "Precum Raul Galben, curgand fara incetare". Si din nou: "Folosind forta este ca si cum am desfasura firul de matase de pe gogoasa". Acestea amandoua se refera la unificarea miscarilor intr-un singur impuls.

 


10. Cauta repaosul in miscare

Practicantii artelor martiale externe pretuiesc indemanarea in sarituri si opriri, pe care le executa pana cand respiratia si puterea sunt epuizate, astfel incat dupa antrenament ei se sufoca. In Taiji folosim repaosul pentru a invinge miscarea, si chiar in timpul miscarii suntem in repaos. Atunci cand practici forma, cu cat executi mai incet cu atat mai bine. Cand executi miscarile incet, respiratia devine adanca si lunga, energia (qi) se cufunda in campul de cinabru (dantian) si in mod natural sangele circula prin vase. Practicand cu atentie vei putea intelege adevarul acestor cuvinte.

Related Articles