Remunerația/salariul e cantitatea de bani plătită în schimbul muncii prestate de salariat în baza contractului individual de muncă, care cuprinde salariul de bază, indemnizațiile, sporurile și alte adaosuri. Este, de obicei, principala formă de plată asupra căreia se concentrează angajatul și angajatorul ca parte a negocierii contractului de muncă.
Etimologia cuvântului salariu
În vechime, una dintre formele timpurii de remunerație era sarea ( cuvânt moștenit din latină : sal, salis ). Cuvântul din română salariu este un împrumut din latinescul salarium: „sumă de bani pentru cumpărarea sării, dată soldaților, slujbașilor; soldă” ( Pliniu cel Bătrân ); „indemnizație dată magistraților”; „salariu, onorar” ( Seneca ), eventual, prin intermediul cuvântului din franceză salaire: „salariu”. Potrivit lui Jean Fourastié, originea termenului o găsim într-o „alocație în monedă care permitea soldaților din legiunile romane să cumpere un pic de sare pentru a-și conserva rația în zilele în care ea era abundentă în carne”.
Folosirea termenului salariu
În funcție de structura și tradițiile diferitelor economii, remunerația e de obicei stabilită prin mecanismele economiei de piață libere sau influențată de alți factori precum tradiția, structura socială, vechimea în muncă.
Unele țări impun prin legislație un salariu minim pe economie ca o încercare ( discutabilă ) de a preveni exploatarea angajaților cu salarii mici. În unele cazuri remunerația e stabilită prin negocieri colective duse de sindicate în numele angajaților.
Salariul minim
Salariul minim pe economie este valoarea cea mai mică a salariului orar, zilnic sau lunar pe care legea țării respective permite angajatorilor să-l acorde unui salariat.
Salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată, în România, se acordă corespunzător programului normal de muncă și se stabileşte prin hotărâre a Guvernului, după consultarea sindicatelor şi a patronatelor.
Salar minim în 2023
Începând cu 1 ianuarie 2023 salariul minim în România este :
- salar minim general : 3.000 lei, introdus prin HG 1447/8.12.2022
- salar minim construcții : 4.000 lei, introdus prin OUG 168/2022
- salar minim agricultura : 3.000 lei, nu a suferit modificări de această dată
Salar minim în 2024
De la 1 ianuarie 2024 vom avea in continuare trei valori ale salariului minim :
- salar minim general : 3.300 lei, introdus prin prin H.G. 900/2023 la 01.10.2023
- salar minim construcții : 4.582 lei, introdus prin OUG 93/2023
- salar minim agricultura : 3.436 lei, introdus tot prin OUG 93/2023
În plus începând cu anul 2024 ...
Nu ar trebui să uitați de prevederile O.U.G. 130/2021 care modifică art. 164 din Codul Muncii, astfel încât chiar dacă ați stabilit salariul minim la 3.300 / 4.582 / 3.436 de la 1 octombrie 2023, începând de la 1 ianuarie 2024 o să trebuiască să modificați din nou salariul angajaților ( unora ).
De ce ?
Pentru ca art. 164 din Codul Muncii spune :
“(21) Începând cu data de 1 ianuarie 2022, salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată stabilit în condiţiile alin. (1) poate fi aplicat pentru un salariat pentru o perioadă de maxim 24 de luni, de la momentul încheierii contractului individual de muncă. După expirarea perioadei respective, acesta va fi plătit cu un salariu de bază superior salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată.
(22) Prevederile alin. (21) se aplică şi pentru salariatul plătit cu salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată, care are deja încheiat un contract individual de muncă, perioada de maxim 24 de luni fiind calculată începând cu data de 1 ianuarie 2022. ”
Potrivit aliniatelor de mai sus, aceste prevederi se aplică numai celor la care salariul de bază minim brut pe țară a fost stabilit în baza prevederilor art. 164 alin. 1 din Codul Muncii.
Pentru sectoarele construcții, agricultură și industrie alimentară salariul minim este stabilit în baza unor reglementări specifice prin derogare de la prevederile art. 164 alin. 1 din Codul Muncii, respectiv OUG 96/2023 pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată pentru sectoarele construcții, agricol și industrie alimentară.
Modificarea și transmiterea salariului în Revisal
Orice modificare a unuia dintre elementele contractului individual de muncă, în timpul executării acestuia impune încheierea unui act adiţional la contract, anterior producerii modificării, cu excepţia situaţiilor în care o asemenea modificare este prevăzută în mod expres de lege sau în contractul colectiv de muncă aplicabil.
În plus, fiecare modificare a salariului se transmite în registru în termen de 20 de zile lucrătoare de la data producerii modificării. Excepţie fac situaţiile în care modificarea se produce ca urmare a unei hotărâri judecătoreşti când transmiterea în registru se face în termen de 20 de zile lucrătoare de la data la care angajatorul a luat cunoştinţă de conţinutul acesteia.
Tendințe 2024 - 2025
În cadrul discuțiilor avute pentru negocierea salariului minim pe anul 2024 guvernanții vin cu propunerea ca salariul minim pe economie să crească de la 1 iulie 2024 la 3700 de lei în timp ce reprezentanții mediului de afaceri spun însă că nu vor o creștere atât de mare de la 1 iulie 2024 și vor o creștere de până la 3500 de lei, dar începând cu 1 septembrie 2024.
Peste aceste discuții se suprapune Directiva 2041/2022 privind salariul minim adecvat în UE care a fost adoptată la 4 octombrie 2022. Iar potrivit documentului, statele vor trebui să adopte măsurile necesare pentru a se conforma directivei până la 15 noiembrie 2024.
Potrivit documentului, directiva instituie un cadru pentru:
- un grad corespunzător de adecvare a salariilor minime legale, cu scopul de a asigura condiții de trai și de muncă decente;
- promovarea negocierilor colective pentru stabilirea salariilor;
- îmbunătățirea accesului efectiv al lucrătorilor la drepturile de protecție a salariului minim în cazurile prevăzute de dreptul național și/sau de convenții colective.
Procesele de stabilire și actualizare vor fi ghidate de criterii stabilite pentru a contribui la gradul lor corespunzător de adecvare, în scopul atingerii unui nivel de trai decent, al reducerii sărăciei persoanelor încadrate în muncă, precum și al promovării coeziunii sociale și a unei convergențe sociale ascendente și al reducerii diferenței de remunerare între femei și bărbați.
Statele membre vor defini aceste criterii în conformitate cu practicile lor naționale în dreptul intern relevant, în decizii ale organismelor competente sau în acorduri tripartite.
Criteriile naționale menționate trebuie să includă cel puțin următoarele elemente:
- puterea de cumpărare a salariilor minime legale, luând în considerare costul vieții;
- nivelul general al salariilor și distribuția acestora;
- rata de creștere a salariilor;
- nivelurile și evoluțiile productivității la nivel național pe termen lung.
Statele membre vor trebui și să se asigure că se efectuează actualizări periodice și în timp util ale salariilor minime legale cel puțin o dată la doi ani.
Insă aceste aspecte vor fi de urmărit după finalizarea analizelor și implementarea directivei .